Tekijä Salvador Dali

Nimi Neron päiväkirja

ISBN: 9524594188

Kustantaja Taskukirja Loisto

ARVOSTELU

Missä menee hulluuden ja nerouden raja? Onko hullut neroja? Dalia ei koskaan ymmärretty hänen aikanaan. Hänen ajatuksensa ja taulunsa olivat liian provokaatisia juuri tuolle aikakaudelle. Dalin luonne tosin oli sellainen, ainakin teoksen mukaan, että hän vähääkään välittänyt siitä mitä muut sanoivat tai ajattelijat, hän eli prvokaatista elämää, mitä enemmän jokin hänen tauluistaa kritiikkiä niin siitä hän vasta riemastui ja alkoi tekemään entistä surrealistisempaa taidetta.



Aivan pienestä lapsesta asti, Dali oli ollut vankkumaton ateisti, hän kuulemma luki kaikki isänsä omistamat kirjat, hän syventyi niihin tullakseen oikeaksi ateistiksi.



Teos on toisaalta hieman sekava sen vuoksi, että se hyppii, välillä jopa kuukausi voi väädä välitä, mutta silti teos antaa oikein hyvän kuvan siitä millainen kirjan kirjoitta suuri mestari surrealistin saralla on kyseessä.



Dali ei missään vaiheessa anna periksi, ei sitten millekään hän sotkeutuu kaikkeen pelkästään. Hän ei tunnu arvostavan ketään muuta ihmistä maanpäällä Kuin Galaa hänen vaimoaan. Dalia ei vaivannut ikinä se, että hän oli joutunut istumaan vankilassa. Hänen taulujaan takavarikoitiin ja kaikki tuntuivat olevan häntä vastaan, mutta koskaan hän ei luovuttanut. Hän vakaasti uskoi omaan nerouteensa, hän uskoi olevan ensimmäinen ja viimeinen oikea surrealisti päällä maan.



Teos antaa Dalista helposti sellaisen kuvan, että tuo mies pitäisi laittaa lukkojen taakse, mutta taiteilijaa ei koskaan ymmärretä hänen oikeana elin aikanaan.



Dali kuvailee kirjassaan elämäänsä surrealistien ryhmässä josta hänet poistettiin mielipiteittensä vuoksi, myöskään tämä ei masentanut Dalia vaan hän sai siitä inspiraation maalaukseen. Maalaus inspiraatiota Dali kuvailee uskomattoman hyvin, jopa niin hyvin, ettei sitä ensimmäisellä kerralla usko todeksi. Dali saattaa kirjoittaa muutamia sivuja pelkästään siitä millaisia suteja täytyy hankkia, vain juuri tietyt siveltimet kelpaavat. Dali kuvailee myös hyvin vaikea selkoisesti taas niitä maalauksen kohtia joissa hän on käyttänyt geometrisiä kuvioita, hän kertoo monta sivua siitä miten hän saa täydellisen ympyrän tehtyä, onnistuuko se jollain tietyllä siveltimellä vai pitääkö apuna käyttää harppia?



En ole koskaan lukenut tämän kaltaista omaelämänkertaa, mutta varmasti paras tähän mennessä.